Pickelball Vereniging Oisterwijk – PVO
Onderwerp : Notulen Algemene Ledenvergadering
Datum : 25 september 2024
Locatie : Sporthal den Donk
Tijd : 19.00 – 20.30 uur
Aanwezigen (22 oftewel 63%):
Hans Jägers
Ton van den Berg
Kees Brooimans
Ad Mels
Jeroen Mels
Leny Denissen
Ton Denissen
Monique Gerrits
Paulus Gerrits
Joep Nass
Angelique van den Berg
Mari Veldhuizen
Corrine van Maren
Lianne van Ravenstein
Peter van Rijswijk
Toine van de Klundert
Carien van de Klundert
Kim van Heel
Jose Verhoeven
Cees Verhoeven
Rini van Roy
Jan van Hout
Ontvangen afzeggingen:
Jeroen Michiels
Cees van Bergeijk
Maarten Koudenburg
Frank Willemen
Carin Willemen
Rolf Pijnenborg
Ton van Gasteren
Rik Withuis
Martine Bosmans
Helene Hoppener
Agenda:
1. Opening en welkom
Hans Jägers (HJ) heet iedereen van harte welkom en geeft aan dat hij zeer blij is met de
grote opkomst bij deze oprichtingsvergadering van de Pickleball Vereniging Oisterwijk.
Deze grote opkomst toont de betrokkenheid van de groep pickleballers die zich
momenteel als lid aangemeld hebben.
2. Voorstellen bestuur van PVO en bekrachtiging door ALV
HJ geeft toelichting waarom PVO voor de verenigingsvorm gekozen heeft en wat de
consequenties daar van zijn (o.a inschrijving KvK, statuten, bestuur en kascontrole) .
Als bestuursleden worden voorgesteld:
Voorzitter : Hans Jägers (HJ)
Penningmeester : Ton van den Berg (TvdB)
Secretaris : Kees Brooimans (KB)
De vergadering is unaniem in haar keuze en geeft haar akkoord voor deze samenstelling
van het Bestuur als vertegenwoordigers van PVO
3. Vaststellen Statuten van de Vereniging door de ALV
De statuten zijn rondgestuurd en de volgende opmerkingen/suggesties worden gedaan
door de leden:
a. In de statuten het benoemen van een minimaal % van de leden dat aanwezig
moet zijn of haar stemt uitbrengt om beslissingen goed te kunnen keuren – zal
worden opgenomen in de aangepaste statuten
b. Tevens wordt voorgesteld dat minimaal 20% van de leden aanwezig moeten zijn
om een ALV door te laten gaan. Dit zal worden opgenomen in de aangepaste
statuten
c. Er zal een Huishoudelijk Regelement opgesteld worden en aan de ALV worden
voorgelegd
d. De leden vragen of de naam “Ons Plezier” al vaststaat en/of het mogelijk is om
alternatieven aan te dragen. Het is op dit moment nog een geheel open kwestie.
Er wordt uiteindelijk besloten dat de leden 2 weken de tijd hebben om
alternatieve namen in te dienen en deze zullen vervolgens aan de leden
voorgelegd worden. De meeste stemmen zullen dan gelden voor de uiteindelijke
keuze. De suggesties kunnen worden ingediende per email naar
kees.brooimans@gmail.com. De winnaar kan een mooie fles wijn tegemoet zien.
4. Financiële bijdrage lidmaatschap en incidentele deelneming
TvdB geeft toelichting op de volgende zaken:
a. Leden
De leden betalen een vast bedrag van euro 70 voor 1x per week binnenspelen op de
zaterdagochtend gedurende de periode 7/9/24 tot 31/3/25. Dat is omgerekend ongeveer
euro 2,50 per speelzaterdag.
We hebben momenteel 35 leden, een wachtlijst van 7 en een groep van ongeveer 30
“Incidentele spelers”.
We kunnen in de periode van 7/9/24 tot 31/3/25 op zaterdag op 6 binnenbanen spelen
en dat betekent dat we maximaal 30 spelers per keer kunnen faciliteren. Ton geeft het
belang aan van het invullen van de wekelijkse peiling omdat we deze data nodig hebben
om te kunnen bepalen hoeveel “Incidentele spelers” uitgenodigd kunnen worden om te
proberen het maximale aantal van 30 spelers te bereiken.
De reguliere speeltijd is van 9.30 – 11.30. Echter, gedurende de periode van 7/12/24 tot
en met 15/2/25 hebben we op de zaterdagochtend een afwijkende speeltijd. We spelen
in die periode tussen 8.00-10.00 uur (dit i.v.m. de aanwezigheid van HOCO die
wintercompetitie spelen).
Naast de vaste zaterdagochtend zullen we in de periode tot en met 15/2/25, indien
mogelijk, ook op de dinsdag een extra speelsessie aanbieden (van 9.30-11.30 of van
15.00-17.00). Dit melden we in de diverse Whatsapp groepen op weekbasis.
De leden betalen voor deze extra speelsessies euro 2,50, terwijl de “Incidentele spelers”
te allen tijde euro 5 per speelsessie betalen.
5. Vaststellen begroting 2024-2025
TvdB geeft toelichting op de begroting en HJ geeft aan dat er een redelijke kans bestaat
dat we in aanmerking komen voor subsidie. Hiermee kunnen we voor de komende 2 jaar
sowieso een positieve exploitatie draaien.
Als leden voor de kascontrole commissie melden zich Paulus Gerrits en Ad Mels
Er wordt vanuit de leden aangegeven dat m.b.t. verzekeringen aansprakelijkheid het
wenselijk is om e.e.a. te bespreken met de Gemeente omdat zij een gedeelte van deze
verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen.
6. PVO toekomst visie
KB geeft vervolgens de visie van het bestuur op de toekomst.
Tot eind 2024 – FOCUS OP INTRODUCEREN EN BEKENDMAKEN
• PVO is een vereniging met maximaal 35 leden uit de gemeente Oisterwijk en
ongeveer 30 incidentele spelers die we de mogelijkheid kunnen bieden om
pickleball binnen te beoefenen
• Als thuisbasis hebben we Den Donk, waar we minimaal 1x per week minimaal 6
banen beschikbaar hebben, met een vast speelmoment op zaterdagochtend
• Leden die contributie betalen hebben altijd voorrang op incidentele spelers om te
spelen
• PVO zal haar samenwerkingsverband met o.a. Ontmoeting in Beweging verder
intensifiëren
• Enkele leden kunnen een “mini-opleiding” Pickleball volgen via de KNLTB
• Sla Raak is de thuisbasis voor de 3e helft
Gedurende 2025 – FOCUS OP FUNDAMENT LEGGEN VOOR DE TOEKOMST
• PVO is een volwassen vereniging van 100 leden en 50 incidentele spelers
• Naast binnenbanen bieden we ook minimaal 4 buitenbanen aan
• Lidmaatschap kan bestaan uit 3 modellen: Binnen, Buiten of All inclusive
• We bieden twee vaste speelmomenten in de hal, inclusief 1 avond
• We organiseren een Open toernooi
• Promotie van de sport via concept “Pickleball komt naar u toe” en het geven van
clinics gedurende een periode van 4 weken in Januari 2025 bij Durendael
• Onderzoeken voor- en nadelen van een samenwerkingsverband met Sla Raak
• We hebben een eigen website
• We hebben een bestuursmodel inclusief iemand die sponsoring regelt
Vragen van de leden / discussie n.a.v. bovenstaande:
a. Waarom hebben we Incidentele spelers nodig?
Deze zijn gewenst om het maximale aantal van 30 spelers te behalen op de zaterdagen.
Tevens dienen hun inkomsten om de exploitatie positief te kunnen draaien (en de sport
te promoten)
b. Opleiding KNLTB
Diverse leden geven aan interesse te hebben in deze korte opleiding van de KNLTB.
Zodra meer details bekend zijn zullen we per email deze verstrekken en kunnen leden
zich aanmelden.
4c. Nemen we niet te veel hooi op onze vork als we gaan samenwerken met OIB en
Durendael?
De initiatieven met OIB en Durendael moeten meer gezien worden als “eenmalige”
acties om de sport te promoten om de organisaties vervolgens zelf de mogelijkheid te
bieden om lessen te verzorgen, banen te regelen etc.
De samenwerking met Durendael is daarnaast van belang omdat wij op incidentele
basis “gratis” gebruik mogen maken van de hal. Als tegenprestatie geven een aantal
leden van PVO introductielessen in Januari 2025 aan leerlingen van VMBO, HAVO en
VWO. Binnenkort zullen we inventariseren wie van de leden hier in rol willen spelen.
7. Overige vragen van de leden
a. Buitenbanen en locaties
Momenteel zijn we bezig met het onderzoeken van een 4 tal potentiële locaties voor
buitenbanen:
• Het veld achter de bestaande padelbanen van Sla Raak
• De ruimte aan de achterzijde van sporthal Den Donk
• Het veld bij de Scouting Oisterwijk (voormalige terrein van VV Oisterwijk)
• 1000m2 achter velden 7 en 8 van Sla Raak, tussen de buiten padelbanen en
Health City
Er lopen gesprekken met diverse partijen (incl. Gemeente) en zodra er meer gegevens
bekend zijn zullen wij de diverse scenario’s aan de leden voorleggen
b. Spelvorm op de zaterdagochtend
We hebben Rini van Roy gevraagd om te helpen bij de organisatie van de
zaterdagochtend. Het doel is om zoveel mogelijk leuke wedstrijden te plannen waarbij
we er naar streven om elkaar te helpen het spel beter uit te kunnen oefenen (conform de
statuten). Daartoe hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Zaterdagochtend Pickleball
Bij binnenkomst legt iedereen zijn/haar pasje in een leeg vakje en gaat inspelen
We spelen sessies van ongeveer 15 minuten; spelleider bepaalt de indeling
Ton en Kees spelen gedurende het eerste half uur niet gelijktijdig en hebben
daardoor tijd om nieuwkomers/spelers te ontvangen/uitleg te geven etc
Als iemand maar bv 1 uur mee kan spelen, dan houden we met de indeling daar
rekening mee (maximaal indelen)
“Ervaringsscore” wordt waar mogelijk gebruikt om de best mogelijke combinaties
van partijen samen te stellen
Bij indeling van een viertal met verschillende ervaringen/sterktes: 2 ervaren en 2
onervaren
Nieuwkomers kunnen maximaal 2 potjes meespelen (als we vol zitten)
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 5Ervaringsscore ten behoeve van zaterdagochtend
We hebben een voorlopige score gemaakt per speler met als doel:
1. 2. 3. 4. Te helpen bij de indeling
Evenwichtige team samenstellingen te hebben tijdens het spelen waardoor het
spelplezier maximaal wordt
Elkaar beter te maken in het spel (zo wordt bv een meer ervaren speler gekoppeld
aan een minder ervaren speler om op die manier elkaar te coachen)
Te weten of en welke voortgang je maakt in het spel
Hoe hebben we dit gedaan?
We gebruiken – indien mogelijk – de bestaande KNLTB-rating als uitgangspunt en
de daaraan gekoppelde en door de KNLTB voorgestelde pickleball rating
We wegen spelfrequentie (hoe vaak heeft iemand pickleball gespeeld), balsport-
en pickleball-spelervaring mee
We hebben een “onafhankelijke” toetsing laten doen door iemand met
trainerservaring en (redelijke) kennis van de leden van PVO
T.z.t. kunnen een aantal spelers een pickleball “opleiding” volgen bij de KNLTB en
die zullen de ratings beoordelen en indien nodig aanpassen
Er wordt – terecht – opgemerkt dat iedereen de samenstellingen van de wedstrijden die
gedaan worden zoveel mogelijk moet volgen. De ene keer speel je wellicht wat mindere
partijen en speel je tegen te sterke tegenstanders, de andere keer is het misschien net
andersom. Uiteindelijk moeten we elkaar helpen beter te worden in het spel.
c. Kleedkamers
1. 2. 3. 4. Op de zaterdagochtend gebruiken de dames Kleedkamer 1 en de heren Kleedkamer 2.
We adviseren sowieso om (kostbare) spullen mee te nemen naar de hal.
d. Website
Toine van de Klundert en Jeroen Michiels hebben aangeboden om te helpen met het
bouwen van een website voor PVO. Toine heeft al een “sneak preview” van een eerste
ontwerp gegeven aan een kleine groep. We zullen op korte termijn hierop terugkomen en
we bedanken de heren op voorhand hartelijk voor hun hulp.
e. AZC
Rini geeft zijn eerdere ervaringen aan vanuit Trinitas met het AZC waar het betreft het
betrekken van de inwoners bij lokale sportinitiatieven. We zullen dit zeker meenemen in
onze gesprekken met OIB.
68. Sluiting
HJ sluit de vergadering en spreekt nogmaals zijn bewondering uit voor wat we in deze
korte tijd met zijn allen al hebben bereikt. Met dit compliment op zak voor de leden
sluiten we de vergadering.
Oisterwijk, 25 september 2024