Pickelball Vereniging Oisterwijk – PVO

Onderwerp : Notulen Algemene Ledenvergadering

Datum : 25 september 2024

Locatie : Sporthal den Donk

Tijd : 19.00 – 20.30 uur

Aanwezigen (22 oftewel 63%):

Hans Jägers

Ton van den Berg

Kees Brooimans

Ad Mels

Jeroen Mels

Leny Denissen

Ton Denissen

Monique Gerrits

Paulus Gerrits

Joep Nass

Angelique van den Berg

Mari Veldhuizen

Corrine van Maren

Lianne van Ravenstein

Peter van Rijswijk

Toine van de Klundert

Carien van de Klundert

Kim van Heel

Jose Verhoeven

Cees Verhoeven

Rini van Roy

Jan van Hout

Ontvangen afzeggingen:

Jeroen Michiels

Cees van Bergeijk

Maarten Koudenburg

Frank Willemen

Carin Willemen

Rolf Pijnenborg

Ton van Gasteren

Rik Withuis

Martine Bosmans

Helene Hoppener

Agenda:

1. Opening en welkom

Hans Jägers (HJ) heet iedereen van harte welkom en geeft aan dat hij zeer blij is met de

grote opkomst bij deze oprichtingsvergadering van de Pickleball Vereniging Oisterwijk.

Deze grote opkomst toont de betrokkenheid van de groep pickleballers die zich

momenteel als lid aangemeld hebben.

2. Voorstellen bestuur van PVO en bekrachtiging door ALV

HJ geeft toelichting waarom PVO voor de verenigingsvorm gekozen heeft en wat de

consequenties daar van zijn (o.a inschrijving KvK, statuten, bestuur en kascontrole) .

Als bestuursleden worden voorgesteld:

Voorzitter : Hans Jägers (HJ)

Penningmeester : Ton van den Berg (TvdB)

Secretaris : Kees Brooimans (KB)

De vergadering is unaniem in haar keuze en geeft haar akkoord voor deze samenstelling

van het Bestuur als vertegenwoordigers van PVO

3. Vaststellen Statuten van de Vereniging door de ALV

De statuten zijn rondgestuurd en de volgende opmerkingen/suggesties worden gedaan

door de leden:

a. In de statuten het benoemen van een minimaal % van de leden dat aanwezig

moet zijn of haar stemt uitbrengt om beslissingen goed te kunnen keuren – zal

worden opgenomen in de aangepaste statuten

b. Tevens wordt voorgesteld dat minimaal 20% van de leden aanwezig moeten zijn

om een ALV door te laten gaan. Dit zal worden opgenomen in de aangepaste

statuten

c. Er zal een Huishoudelijk Regelement opgesteld worden en aan de ALV worden

voorgelegd

d. De leden vragen of de naam “Ons Plezier” al vaststaat en/of het mogelijk is om

alternatieven aan te dragen. Het is op dit moment nog een geheel open kwestie.

Er wordt uiteindelijk besloten dat de leden 2 weken de tijd hebben om

alternatieve namen in te dienen en deze zullen vervolgens aan de leden

voorgelegd worden. De meeste stemmen zullen dan gelden voor de uiteindelijke

keuze. De suggesties kunnen worden ingediende per email naar

kees.brooimans@gmail.com. De winnaar kan een mooie fles wijn tegemoet zien.

4. Financiële bijdrage lidmaatschap en incidentele deelneming

TvdB geeft toelichting op de volgende zaken:

a. Leden

De leden betalen een vast bedrag van euro 70 voor 1x per week binnenspelen op de

zaterdagochtend gedurende de periode 7/9/24 tot 31/3/25. Dat is omgerekend ongeveer

euro 2,50 per speelzaterdag.

We hebben momenteel 35 leden, een wachtlijst van 7 en een groep van ongeveer 30

“Incidentele spelers”.

We kunnen in de periode van 7/9/24 tot 31/3/25 op zaterdag op 6 binnenbanen spelen

en dat betekent dat we maximaal 30 spelers per keer kunnen faciliteren. Ton geeft het

belang aan van het invullen van de wekelijkse peiling omdat we deze data nodig hebben

om te kunnen bepalen hoeveel “Incidentele spelers” uitgenodigd kunnen worden om te

proberen het maximale aantal van 30 spelers te bereiken.

De reguliere speeltijd is van 9.30 – 11.30. Echter, gedurende de periode van 7/12/24 tot

en met 15/2/25 hebben we op de zaterdagochtend een afwijkende speeltijd. We spelen

in die periode tussen 8.00-10.00 uur (dit i.v.m. de aanwezigheid van HOCO die

wintercompetitie spelen).

Naast de vaste zaterdagochtend zullen we in de periode tot en met 15/2/25, indien

mogelijk, ook op de dinsdag een extra speelsessie aanbieden (van 9.30-11.30 of van

15.00-17.00). Dit melden we in de diverse Whatsapp groepen op weekbasis.

De leden betalen voor deze extra speelsessies euro 2,50, terwijl de “Incidentele spelers”

te allen tijde euro 5 per speelsessie betalen.

5. Vaststellen begroting 2024-2025

TvdB geeft toelichting op de begroting en HJ geeft aan dat er een redelijke kans bestaat

dat we in aanmerking komen voor subsidie. Hiermee kunnen we voor de komende 2 jaar

sowieso een positieve exploitatie draaien.

Als leden voor de kascontrole commissie melden zich Paulus Gerrits en Ad Mels

Er wordt vanuit de leden aangegeven dat m.b.t. verzekeringen aansprakelijkheid het

wenselijk is om e.e.a. te bespreken met de Gemeente omdat zij een gedeelte van deze

verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen.

6. PVO toekomst visie

KB geeft vervolgens de visie van het bestuur op de toekomst.

Tot eind 2024 – FOCUS OP INTRODUCEREN EN BEKENDMAKEN

• PVO is een vereniging met maximaal 35 leden uit de gemeente Oisterwijk en

ongeveer 30 incidentele spelers die we de mogelijkheid kunnen bieden om

pickleball binnen te beoefenen

• Als thuisbasis hebben we Den Donk, waar we minimaal 1x per week minimaal 6

banen beschikbaar hebben, met een vast speelmoment op zaterdagochtend

• Leden die contributie betalen hebben altijd voorrang op incidentele spelers om te

spelen

• PVO zal haar samenwerkingsverband met o.a. Ontmoeting in Beweging verder

intensifiëren

• Enkele leden kunnen een “mini-opleiding” Pickleball volgen via de KNLTB

• Sla Raak is de thuisbasis voor de 3e helft

Gedurende 2025 – FOCUS OP FUNDAMENT LEGGEN VOOR DE TOEKOMST

• PVO is een volwassen vereniging van 100 leden en 50 incidentele spelers

• Naast binnenbanen bieden we ook minimaal 4 buitenbanen aan

• Lidmaatschap kan bestaan uit 3 modellen: Binnen, Buiten of All inclusive

• We bieden twee vaste speelmomenten in de hal, inclusief 1 avond

• We organiseren een Open toernooi

• Promotie van de sport via concept “Pickleball komt naar u toe” en het geven van

clinics gedurende een periode van 4 weken in Januari 2025 bij Durendael

• Onderzoeken voor- en nadelen van een samenwerkingsverband met Sla Raak

• We hebben een eigen website

• We hebben een bestuursmodel inclusief iemand die sponsoring regelt

Vragen van de leden / discussie n.a.v. bovenstaande:

a. Waarom hebben we Incidentele spelers nodig?

Deze zijn gewenst om het maximale aantal van 30 spelers te behalen op de zaterdagen.

Tevens dienen hun inkomsten om de exploitatie positief te kunnen draaien (en de sport

te promoten)

b. Opleiding KNLTB

Diverse leden geven aan interesse te hebben in deze korte opleiding van de KNLTB.

Zodra meer details bekend zijn zullen we per email deze verstrekken en kunnen leden

zich aanmelden.

4c. Nemen we niet te veel hooi op onze vork als we gaan samenwerken met OIB en

Durendael?

De initiatieven met OIB en Durendael moeten meer gezien worden als “eenmalige”

acties om de sport te promoten om de organisaties vervolgens zelf de mogelijkheid te

bieden om lessen te verzorgen, banen te regelen etc.

De samenwerking met Durendael is daarnaast van belang omdat wij op incidentele

basis “gratis” gebruik mogen maken van de hal. Als tegenprestatie geven een aantal

leden van PVO introductielessen in Januari 2025 aan leerlingen van VMBO, HAVO en

VWO. Binnenkort zullen we inventariseren wie van de leden hier in rol willen spelen.

7. Overige vragen van de leden

a. Buitenbanen en locaties

Momenteel zijn we bezig met het onderzoeken van een 4 tal potentiële locaties voor

buitenbanen:

• Het veld achter de bestaande padelbanen van Sla Raak

• De ruimte aan de achterzijde van sporthal Den Donk

• Het veld bij de Scouting Oisterwijk (voormalige terrein van VV Oisterwijk)

• 1000m2 achter velden 7 en 8 van Sla Raak, tussen de buiten padelbanen en

Health City

Er lopen gesprekken met diverse partijen (incl. Gemeente) en zodra er meer gegevens

bekend zijn zullen wij de diverse scenario’s aan de leden voorleggen

b. Spelvorm op de zaterdagochtend

We hebben Rini van Roy gevraagd om te helpen bij de organisatie van de

zaterdagochtend. Het doel is om zoveel mogelijk leuke wedstrijden te plannen waarbij

we er naar streven om elkaar te helpen het spel beter uit te kunnen oefenen (conform de

statuten). Daartoe hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd:

Zaterdagochtend Pickleball

Bij binnenkomst legt iedereen zijn/haar pasje in een leeg vakje en gaat inspelen

We spelen sessies van ongeveer 15 minuten; spelleider bepaalt de indeling

Ton en Kees spelen gedurende het eerste half uur niet gelijktijdig en hebben

daardoor tijd om nieuwkomers/spelers te ontvangen/uitleg te geven etc

Als iemand maar bv 1 uur mee kan spelen, dan houden we met de indeling daar

rekening mee (maximaal indelen)

“Ervaringsscore” wordt waar mogelijk gebruikt om de best mogelijke combinaties

van partijen samen te stellen

Bij indeling van een viertal met verschillende ervaringen/sterktes: 2 ervaren en 2

onervaren

Nieuwkomers kunnen maximaal 2 potjes meespelen (als we vol zitten)

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 5Ervaringsscore ten behoeve van zaterdagochtend

We hebben een voorlopige score gemaakt per speler met als doel:

1. 2. 3. 4. Te helpen bij de indeling

Evenwichtige team samenstellingen te hebben tijdens het spelen waardoor het

spelplezier maximaal wordt

Elkaar beter te maken in het spel (zo wordt bv een meer ervaren speler gekoppeld

aan een minder ervaren speler om op die manier elkaar te coachen)

Te weten of en welke voortgang je maakt in het spel

Hoe hebben we dit gedaan?

We gebruiken – indien mogelijk – de bestaande KNLTB-rating als uitgangspunt en

de daaraan gekoppelde en door de KNLTB voorgestelde pickleball rating

We wegen spelfrequentie (hoe vaak heeft iemand pickleball gespeeld), balsport-

en pickleball-spelervaring mee

We hebben een “onafhankelijke” toetsing laten doen door iemand met

trainerservaring en (redelijke) kennis van de leden van PVO

T.z.t. kunnen een aantal spelers een pickleball “opleiding” volgen bij de KNLTB en

die zullen de ratings beoordelen en indien nodig aanpassen

Er wordt – terecht – opgemerkt dat iedereen de samenstellingen van de wedstrijden die

gedaan worden zoveel mogelijk moet volgen. De ene keer speel je wellicht wat mindere

partijen en speel je tegen te sterke tegenstanders, de andere keer is het misschien net

andersom. Uiteindelijk moeten we elkaar helpen beter te worden in het spel.

c. Kleedkamers

1. 2. 3. 4. Op de zaterdagochtend gebruiken de dames Kleedkamer 1 en de heren Kleedkamer 2.

We adviseren sowieso om (kostbare) spullen mee te nemen naar de hal.

d. Website

Toine van de Klundert en Jeroen Michiels hebben aangeboden om te helpen met het

bouwen van een website voor PVO. Toine heeft al een “sneak preview” van een eerste

ontwerp gegeven aan een kleine groep. We zullen op korte termijn hierop terugkomen en

we bedanken de heren op voorhand hartelijk voor hun hulp.

e. AZC

Rini geeft zijn eerdere ervaringen aan vanuit Trinitas met het AZC waar het betreft het

betrekken van de inwoners bij lokale sportinitiatieven. We zullen dit zeker meenemen in

onze gesprekken met OIB.

68. Sluiting

HJ sluit de vergadering en spreekt nogmaals zijn bewondering uit voor wat we in deze

korte tijd met zijn allen al hebben bereikt. Met dit compliment op zak voor de leden

sluiten we de vergadering.

Oisterwijk, 25 september 2024